در قالب یک طرح پژوهشی در پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی انجام شد

۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۰ کد : ۱۰۹۰ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۹۶۸
تدوین برنامه ملی ورزش برای ارتقای مشارکت و حضور کودکان و نوجوانان با مشارکت صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و وزارت ورزش و جوانان در پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
در قالب یک طرح پژوهشی در پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی انجام شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، طرح پژوهشی تدوین برنامه ملی ورزش برای ارتقای مشارکت و حضور کودکان و نوجوانان با مشارکت  صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و وزارت ورزش و جوانان توسط پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و به همت دکتر میثم رحیمی زاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی انجام و خاتمه یافت.

با توجه به ضعف برنامه ریزی برای ورزش کودک و نوجوان در وسعت ملی، این مهم با تشکیل کارگروه های مختلفی(1-کارگروه ورزش کودک و نوجوان و مدارس(با محوریت مدارس مناطق شهری، روستایی و دانش آموزان استثنایی)، 2-کارگروه کودکان و نوجوانان و فضاهای ورزش شهر و روستا، 3-کارگروه سازمان های غیردولتی فعال در ورزش کودک و نوجوان، 4-کارگروه ورزش کودک و نوجوان در محیط زیست) و با حضور متخصصین امر، سعی بر این داشت که برنامه ایی جامع برای ارتقای مشارکت و حضور کودکان و نوجوانان در ورزش طراحی گردد. 

3 راهبرد کلی (1- آموزش والدین، 2- توسعه زیرساخت و افزایش مشارکت 3- حمایت طلبی) و 5 راهبرد اختصاصی (بخش توسعه ورزش، بخش شهری و روستایی، بخش سازمان های مختلف ، بخش آموزش، بخش رسانه) به عنوان مهمترین نتایج این پژوهش می باشند که برای هر کدام از راهبردهای اختصاصی چندین راهکار اجرایی (104 مورد) مدون گردید. 

با توجه به اینکه بسیاری از برنامه های طراحی شده تا مرحله طراحی راهبرد پیش می روند و بعد از آن نهادی یا بخشی را مسئول پیگیری و اجرا نمی‌کنند، برنامه ها به سرانجام درستی نمی رسند. در این پژوهش سعی بر این بود که تمام راهکارهای اجرایی به دو صورت تقسیم کار شود.  در مرحله اول تقسیم کار درون بخشی در وزارت ورزش و جوانان، که تمامی بخش های مختلف و مرتبط در داخل سازمان مذکور(10 واحد مستقل) مسئولیت هایی را در قالب این برنامه داشته باشند. 

همچنین برای مرحله دوم تقسیم کار بین بخشی (14 سازمان مستقل) اتفاق افتاد، که از پتانسیل های موجود در سایر بخش های کشور برای هر چه بهتر شدن این برنامه استفاده شود. در انتها هم شاخص های پایش و ارزشیابی ارائه گردید. این برنامه به دبیرخانه شورای عالی ورزش پیشنهاد شده است، که در صورت مصوب شدن آن در شورا به عنوان یک قانون در برنامه های جاری ورزش کشور جا خواهد گرفت.
 

کلید واژه ها: طرح پژوهشی ورزش ورزش کودک ورزش کودک نوجوان مشارکت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی دکتر میثم رحیمی زاده


نظر شما :