بسته تمرینی جسمانی حرکتی مختص دانش‌آموزان با سندرم داون در پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی تدوین شد

۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۹ کد : ۱۹۸۶ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۷۲۶
طرح تحقیقی با عنوان تدوین و بررسی تأثیر بسته آموزشی تمرینی ویژه دانش‌آموزان با سندرم داون بر رشد مهارت‌های حرکتی این افراد توسط دکتر علی کاشی «عضو هیأت علمی پژوهشگاه» خاتمه یافت.
بسته تمرینی جسمانی حرکتی مختص دانش‌آموزان با سندرم داون در پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی تدوین شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دکتر علی کاشی «عضو هیأت علمی پژوهشگاه» با بیان اینکه این بسته آموزشی تمرینی برگرفته از یک طرح تحقیقی به سفارش پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با عنوان «تدوین و بررسی تأثیر بسته آموزشی تمرینی ویژه دانش‌آموزان با سندرم داون بر رشد مهارت‌های حرکتی این افراد» می‌باشد که در سال 1401 خاتمه یافته افزود: محققین این پژوهش علمی، مدت ده سال است که برای تدوین خطوط راهنمای فعالیت بدنی در افراد با نیاز‌های ویژه تلاش نموده و مقالات و گزارش‌های پژوهشی متعددی را در سطح جامعه منتشر نموده‌اند که البته پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی یکی از اولویت‌های اصلی پژوهشی خود را ارائه و راهنماهای کاربردی تمرین در جوامع ویژه قرار داده است.

وی گفت: متأسفانه این موضوع مشهود است که مربیان و متخصصان علوم ورزشی در تدوین برنامه‌های آموزشی و تمرینی برای افراد با اختلال‌های مختلف دچار ابهاماتی بوده و منابع جامعی برای استفاده مخاطبین عام در سطح کشور وجود ندارد؛ راهنمای کاملی که یک مربی بتواند با مطالعه آن با اعتماد کامل، سعی در تجویز برنامه تمرینی برای این افراد نماید. لذا اجرای پژوهش در این خصوص در اولویت پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی قرار گرفت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه افزود: ذکر این نکته لازم است که رویکرد‌های جهانی در خصوص ورزش افراد با نیاز‌های ویژه، ناظر بر این موضوع است که باید این افراد وارد فضای عمومی جامعه شده و همگام با سایر همتایان بدون سندرم خود تمرین نمایند؛ اما متأسفانه هنوز این دیدگاه عام نشده و بسیاری از افراد با آن موافق نیستند. از سویی، اگر هم یک مربی قصد وارد نمودن یک فرد با نیاز‌های ویژه به تمرینات ورزشی را داشته باشد، این تصور را دارند که ممکن است تمرینات این افراد با افراد دیگر متفاوت باشد و لذا آنها را منزوی می‌نمایند.

دکتر کاشی اظهار کرد: متخصصین توان‌بخشی ورزشی معتقدند این افراد باید در متن جامعه و همچون سایر کودکان تمرین و ورزش کنند و اگر مربی یا معلم ورزش آنها، قصد داشت تا به‌ صورت انفرادی اقدام به ارائه برنامه تمرینی به این افراد نماید و یا حتی در تمرین این کودکان با سایر افراد بخواهد ملاحظاتی را در نظر بگیرد، دانش این کار را داشته باشد. متخصصان حوزه علوم ورزشی به‌ عنوان یکی از اولین اصول و مبانی تمرین، اعتقاد دارند برنامه تمرینی انفرادی یکی از بهترین و اثربخش‌ترین شیوه‌های مداخله ورزشی است. با این نگاه، یک مربی باید برای این افراد نیز همچون سایر افراد یک تیم ورزشی، ضمن امکان مشارکت در بازی‌های گروهی، برنامه انفرادی نیز داشته باشد و این کتاب به مربیان یا معلمان این امکان را می‌دهد تا بهترین شیوه‌های تمرینی برای این افراد در سطح دنیا را مرور نموده و اقدام به تجویز برنامه تمرینی نمایند.

وی گفت: لذا محققین در گام نخست، تدوین یک بسته آموزشی تمرینی را برای این افراد در دستور کار خود قرار دادند تا بتوانند ضمن شناسایی بهترین نوع تمرینات، اقدام به بررسی اثربخشی آنها نمایند تا با در نظر گرفتن پیشینه تحقیقی و استفاده از آنها در تدوین برنامه و اجرای آن بیشترین بازدهی را در توسعه سلامت این افراد ایجاد نمایند. محققین در این مطالعه سعی داشتند تا این نکات کشف‌ شده و تائید شده در مقالات تحقیقی مختلف را گرد هم جمع نموده و آنها را به زبانی ساده و قابل‌ فهم برای مربیان تدوین نمایند تا قابلیت انتقال مفاهیم علمی از نشریات به جامعه ایجاد شود و مربیان تمرینی بتوانند تنها با مطالعه پکیج تدوین‌ شده، آخرین دستاوردهای علمی به‌ دست‌ آمده در این حوزه را در اختیار داشته باشند تا بتوانند با استفاده از این نکات، ابزارها و بهتر بگوییم کلیدهای موفقیت در توسعه سلامت افراد با اختلال طیف اتیسم موفق و مؤثر باشند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه ادامه داد: در گام دوم، محققین اقدام به اجرای این بسته آموزشی تمرینی بر روی افراد با سندرم داون در دو مدرسه استثنائی در شهر مشهد ویژه این کودکان نموده و پس از اجرا و اصلاح تمرینات، نتیجه اجرای این بسته تمرینی را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج این تحقیق نشان داد در صورت ارائه برنامه تمرینی به شکل ارائه‌ شده در این تحقیق و با توجه به اصول و مبانی ارائه‌ شده در این بسته آموزشی می‌تواند سبب بهبود رشد مهارت‌های حرکتی آنها شود. در پایان با توجه به نتایج به‌ دست‌ آمده در این تحقیق، می‌توان امیدوار بود که فعالیت‌های تمرینی مشابه با آنچه در این تحقیق اجرا شده است، می‌تواند ضمن بهبود رشد مهارت‌های حرکتی در این افراد باشد.

وی با اشاره به این موضوع که مربیان تمرینی و معلمان مدارس می‌توانند با بهره‌گیری از اصول و مبانی تمرین در افراد با سندرم داون، آموزش‌های تخصصی و دقیقی را به این افراد ارائه دهند تصریح کرد: در استفاده از این پکیج تمرینی، مربی می‌بایست نهایت خلاقیت را داشته باشد، شرایط جسمی، روانی و اختلال هر آزمودنی را به‌ خوبی سنجیده و درک نماید و براساس ویژگی‌های هر فرد سعی در تدوین برنامه مشخصی برای وی داشته باشند. به‌ هیچ‌ عنوان، مفهوم تدوین این پکیج این نیست که برنامه‌ریزی تمرین باید عیناً براساس بندبند تمرینات مثال زده‌ شده در این تحقیق باشد. بلکه محققین در این تحقیق تنها چهارچوبی را ارائه داده‌اند که می‌بایست توسط مربیان به‌ دقت مطالعه شود و براساس ویژگی‌های آزمودنی‌های خویش با الگویی مشابه (و نه الزاماً یکسان) اقدام به طرح‌ریزی برنامه تمرینی برای این افراد نمایند. محققین امید دارند تا بتوانند محتوای چندرسانه‌ای از این پکیج تهیه کنند و در اختیار معلمان و مربیان این افراد قرار دهند تا هر روز بتوانیم مؤثرتر از پیش، اقدام به توان‌بخشی و توان‌افزایی در این عزیزان نماییم.

دکتر کاشی گفت: بر همین اساس، پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی برای توزیع این دانش تولید شده در سطح کشور در سال 1401، اقدام به انتشار کتاب «خطوط راهنمای فعالیت بدنی و تمرین در افراد با کم‌توانی ذهنی، سندرم داون و اختلال طیف اتیسم» نموده است که علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به وب‌سایت پژوهشگاه به نشانی www.pub.ssrc.ac.ir بخش خرید کتاب مراجعه نمایند. علاوه بر این از طریق لینک‌های زیر مقالات مستخرج از این طرح در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

1. کاشی، علی، سرلک، زهرا، عباسپورآنی، ملیحه. (1402). بسته تمرینات ورزشی تخصصی ویژه دانش آموزان با سندرم داون: اصول و مبانی تمرین، بهترین نوع تمرینات ورزشی و ویژگی‌های تجویز برنامه تمرینی. رفتار حرکتی، doi: 10.22089/mbj.2023.14184.2075

https://mbj.ssrc.ac.ir/article_3935.html

2. Kashi A, Dawes H, Mansoubi M, Sarlak Z. The Effect of a Physical Exercise Package on the Motor Proficiency of Students with Down Syndrome. Iran J Pediatr. 2023;33(1):e120408.

https://doi.org/10.5812/ijp-120408
https://brieflands.com/articles/ijp-120408.html


دانلود اینفوگرافیک طرح پژوهشی

کلید واژه ها: طرح های پژوهشی بسته آموزشی تمرینی دانش آموزان با سندرم داون دکتر علی کاشی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی زهرا سرلک برنامه تمرینی افراد آموزشی تمرینی افراد ملیحه عباسپور آنی


نظر شما :