از یک سند علمی در چهاردهمین همایش بین‌المللی علوم ورزشی رونمایی شد

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۲ کد : ۲۱۹۰ اخبار و رویدادها زیر نویس
تعداد بازدید:۳۱۲
استاد مهدی نمازی زاده، پیشکسوت رشته رفتار حرکتی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین همایش بین‌المللی علوم ورزشی به نمایندگی از شورای علمی دانشنامه بین‌المللی مطالعات ورزشی سخنرانی کرد
از یک سند علمی در چهاردهمین همایش بین‌المللی علوم ورزشی رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، استاد نمازی زاده در ابتدا از تمام شرکت‌کنندگان در همایش اعم از نمایندگان وزارت ورزش،فدراسیون‌های مختلف، کمیته ملی المپیک، اساتید و دانشجویان تشکر و قدردانی کرد.

 

وی به نمایندگی از شورای علمی دانشنامه بین‌المللی مطالعات ورزشی گفت: ترجمه این سند علمی که آیین رونمایی از آن انجام شد به پیشنهاد و حمایت دکتر منوچهر اکبری استاد دانشگاه تهران و ریاست وقت بنیاد دانشنامه نگاری فارسی شکل گرفت. شورای علمی این پروژه وزین متشکل از دکتر حسین علیزاده دبیر شورا و دکتر رضا قراخانلو، دکتر محمد احسانی و دکتر علی شریف نژاد شکل گرفت.

هرکدام از اعضای محترم شورای علمی مسئولیت بخش مرتبط با رشته تخصصی خود را ازنقطه‌نظر ترجمه به عهده داشتند.

دکتر علیزاده موضوعات مرتبط با آسیب‌ها و طب ورزشی، دکتر احسانی موضوعات مدیریت ورزشی، دکتر شریف نژاد مسئول بخش بیومکانیک و تکنولوژی ورزشی دکتر قراخانلو مسئول بخش فیزیولوژی ورزشی و اینجانب مسئول ترجمه بخش رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی را عهده‌دار بودیم.

این شورا طی بیش از ۳ سال این پروژه را به انجام رساندند. دوستان همه آگاه هستند که کتاب‌های مرجع معمولاً حاوی منابع کلی ویا دانش اختصاصی دریکی از زمینه‌های علوم نگاشته و تدوین می‌گردند.

این‌گونه آثار مکتوب و مرجع به‌قصد پاسخگویی سریع دقیق و موثق و فارغ از دیدگاه و تفسیرهای شخصی و غیرجانبدارانه تدوین می‌شوند و در سطوح مختلف به نیازهای مخاطبان خودپاسخ می‌دهند.

درواقع می‌توان گفت دانشنامه‌ها نخستین گام درراه دانستن و پژوهش کردن به شمار می‌آیند. در اینجا لازم است متذکر شوم که کار هیچ دانشنامه‌ای تولید علم نیست. علم در عرصه‌های دیگر و با روندهای دیگری تولید می‌شود لیکن دانشنامه ابزار تسهیل‌کننده برای ورود به علم و پژوهش است. ابتدا باید در هر حوزه تحقیق وجود داشته باشد و تحقیق به اطلاعات بیانجامد. 

این اطلاعات جمع‌آوری و انباشته شود سپس برای سازمان‌دهی بازیابی اطلاعات تدبیر ها و راه‌های لازم اندیشه شود و درنهایت کتاب‌ها، منابع علمی و مرجع ازجمله دانشنامه این کار را به عهده بگیرند. 

در پایان شایسته است از حمایت‌های بی‌دریغ و مستدام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشکده دانشنامه نگاری تقدیر و تشکر نمایم. همچنین از اساتید پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و خانم زهرا سلمان ریاست محترم پژوهشگاه که فرصت باهم بودن و رونمایی از این دانشنامه را در این مراسم فراهم نمودند قدردانی نمایم. امیدوارم صدای این دانشنامه در محافل علمی کشور پژواک پیدا کند و دامنه آن گسترش یابد به‌طوری‌که مورداستفاده دانش‌پژوهان و متخصصان قرار گیرد.

انتهای خبر/
 

کلید واژه ها: سند علمی دانشنامه بین‌المللی مطالعات ورزشی آیین رونمایی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی


نظر شما :