نشست آشنایی با واقعه غدیر خم و بررسی جایگاه ولایت در اسلام برگزار شد

۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۶ کد : ۴۵۵ معاونت فرهنگی و اجتماعی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۵۸۰
نشست «آشنایی با واقعه غدیر خم و بررسی جایگاه ولایت در دین اسلام» به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، ظهر روز گذشته چهارشنبه ۲۲ مردادماه به‌صورت درون‌سازمانی (ویژه کارکنان پژوهشگاه) برگزار شد.
نشست آشنایی با واقعه غدیر خم و بررسی جایگاه ولایت در اسلام برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، این نشست با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد هاشمی «مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه خوارزمی» به‌عنوان سخنران، دکتر فریبا محمدی «معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه تربیت‌بدنی» و جمعی از اعضای هیأت علمی و کارمندان در سالن کنفرانس پژوهشگاه و همچنین مشارکت غیرحضوری و آنلاین برخی از کارکنان، با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دکتر محمدی ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد فرخنده قربان و غدیر خم، اظهار کرد: این نشست به مناسبت عید سعید غدیر خم و همچنین روز مشارکت‌های اجتماعی، در ادامه جلسات مذهبی قبلی در ماه‌های گذشته ازجمله «کارگاه انسان کامل از دیدگاه قرآن کریم و نهج‌البلاغه» جهت آشنایی بیشتر کارکنان پژوهشگاه با موضوعات مذکور، برگزارشده است.
در ادامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی در ارتباط با ماجرای غدیر خم گفت: این واقعه برخلاف برخی تصورات، یک ماجرای کوتاه یک‌ساعته نبود و حدود 3 روزبه طول انجامید. پیامبر اکرم (ص) در هنگام بازگشت از حجه‌الوداع (آخرین حج ایشان) دستور توقف کاروان را صادر نمود و گفت: افرادی که پیشاپیش حرکت می‌کنند، بازگردند و کسانی که از سایرین عقب‌تر هستند، به این کاروان در محل غدیر خم، ملحق شوند.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه خوارزمی افزود: پیامبر اکرم (ص) در حضور جمعیت زیادی ازجمله سران اعراب و همین‌طور بزرگان کشورهای گوناگون که اسلام آورده‌اند، ضمن معرفی شخصیت والا و برجسته حضرت علی (ع)، او را به‌عنوان جانشین شایسته خود و امیرالمؤمنین معرفی کرد؛ زیرا معرفی ولی و امام، نیازمند همراهی کردن و پذیرش از سوی مردم است. آنها باید در بحث ولایت مشارکت کنند و ولایت باید با حضور مردم شکل بگیرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی در ارتباط با جایگاه و اهمیت ولایت در دین اسلام نیز گفت: عقل، علم و خرد جمعی بشر، کاملاً نسبی است و انسان‌ها نمی‌توانند برای تمامی مسائل، صرفاً بر داشته‌ها و دستاوردهای خوداتکا کنند، بلکه نیازمند علومی هستند که از سوی ائمه معصومین (ع) به آنها می‌رسد، زیرا امامان (ع) به غیب وصل هستند. وی افزود: علم و عقل انسان‌ها به‌تنهایی ناقص است و ولایت آن را کامل کند که حضرت علی (ع)، نمونه کامل و مصداق اعظم ولایت است.
همچنین وی در تکمیل صحبت‌های خود در ارتباط بامعنای آیه ولایت اظهار کرد: این آیه بدین معنا است که انسان‌ها دارای نواقصی هستند، آنها چه ازنظر علمی و چه عقلانی در برخی مسائل خود باید از قرآن کریم، آیات، روایات و ولایت، بهره‌مند شوند.

در پایان این نشست، به نیت تبرک و تیمن عیدانه عید سعید غدیر خم توسط حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمد هاشمی «مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه خوارزمی» به حاضران در نشست اهداء شد.
 


نظر شما :