اقدام مشترک وزارت ورزش و جوانان و پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در توسعه پژوهش‌های استانی در حوزه ورزش

۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۶ کد : ۷۲۲ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۰۶۴
نشست هماهنگی جهت حمایت و اجرای ۳۱ طرح پژوهشی کاربردی در ۳۱ استان ایران، باهدف شناسایی اولویت‌های پژوهشی، حمایت از پژوهش‌های منطقه‌ای، هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری و رفع نیازهای پژوهشی حوزه ورزش، با تأکید بر نیازهای استانی و منطقه‌ای، به همت پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، برگزار شد
اقدام مشترک وزارت ورزش و جوانان و پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در توسعه پژوهش‌های استانی در حوزه ورزش

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، در این نشست، دکتر محمد سعید سیف «مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، دکتر علی شریف نژاد «رئیس پژوهشگاه تربیت‌بدنی»، دکتر علی کاشی «معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه»، دکتر نازنین راسخ «سرپرست مدیریت پژوهش و تحقیقات کاربردی پژوهشگاه»، رؤسا و مدیران ارتباط با صنعت حدود 30 دانشگاه بزرگ از سراسر کشور و همچنین رؤسای دانشکده‌ها و گروه‌های تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه‌ها، به‌صورت مجازی و غیرحضوری مشارکت داشتند.

در این نشست طرح "شناسایی اولویت‌های پژوهشی، حمایت از پژوهش‌های منطقه‌ای، هدفمندسازی پایان‌نامه و رساله‌های دکتری و رفع نیازهای پژوهشی حوزه ورزش با تأکید بر نیازهای استانی و منطقه‌ای" توسط پژوهشگاه ارائه شد که در آن حمایت لازم برای توسعه تحقیقات دانشگاهی از سوی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی به دانشگاه‌های کشور داده خواهد شد. در حمایت از این طرح نیز دکتر محمد فضلی مسئول دفتر تحقیقات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان طی نامه‌ای از ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها دعوت نموده است تا در اجرای این طرح با دانشکده/گروه‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های کشور همکاری داشته باشند.

در ابتدای این جلسه، دکتر شریف نژاد پس از بیان توضیحاتی در ارتباط با برخی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده توسط پژوهشگاه تربیت‌بدنی در طی ماه‌های گذشته، در خصوص طرح مذکور گفت: این طرح با یک اولویت و هدف مشخص، تعریف‌شده است. هدف اصلی از اجرای این پروژه، این است که با چنین مدلی بتوانیم ظرفیت‌های استانی را با یکدیگر کشف نماییم. هرکدام از دانشکده‌ها در ارتباطی که با سازمان‌ها و ارگان‌هایی که در استان مربوطه دارند، می‌توانند به شناسایی نیازهای موجود در سطح جامعه و صنعت پرداخته و آن نیازها کشف و احصا بشوند و پژوهشگاه تربیت‌بدنی هم بنا به توانایی و امکاناتی که دارد، در قالب‌های مختلفی می‌تواند از این طرح‌های استانی حمایت کند.

رئیس پژوهشگاه تربیت‌بدنی افزود: رؤسا و مدیران گروه‌ها و دانشکده‌های تربیت‌بدنی و علوم ورزشی نیز می‌بایست به‌عنوان نمایندگان اصلی پژوهشگاه در آن استان ایفای نقش‌نمایند و از همکاران شاغل در دانشکده‌ها و گروه‌ها می‌خواهیم که ارتباط و تعاملی خوب با دستگاه‌های بیرونی خارج از چارچوب دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها برقرار شود، بتوانیم پروژه‌های نیاز محور را در آن منطقه کشف و شناسایی کنیم و در این مسیر هم در قالب حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری، به یک تجمیع و تشریک‌مساعی دست‌یابیم.

در ادامه، دکتر سیف اظهار کرد: پژوهشگاه‌های وزارت علوم در زنجیره ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند و به تحلیل مسیر و اثربخشی مراکز علمی کشور بپردازند. لذا خواسته عمده ما این است که پژوهشگاه‌ها، نقش موتور محرکی را در حوزه تخصصی خود داشته باشند. همچنین باید یک نقش ملی و واقعی را برای خودشان در نظر بگیرند و سعی کنند که شناخت جامعی از محیط حاکم بر آن حوزه را پیدا و وضعیت علمی کشور را در آن زمینه شناسایی کنند. نیازها را دقیقاً دسته‌بندی و نقشه راهی تدبیر و در یک برنامه بلندمدت سعی نمایند، بضاعت وزارت علوم را به آن سمت‌وسو، جهت دهند و پاسخگوی نیازهای کشور باشند. البته، این نقشی است که خوشبختانه پژوهشگاه تربیت‌بدنی، به‌خوبی آن را ایفا کرده است و عملاً خیلی از دانشگاه‌ها می‌توانند با این پژوهشگاه همکاری داشته و در حوزه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، اثربخش باشند.

وی اضافه کرد: در این نشست هماهنگی، از رؤسا و مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌های معین استان‌ها دعوت به عمل آمد تا ضمن مشارکت در جلسه، به تشریک‌مساعی بپردازند و با کمک و راهنمایی پژوهشگاه تربیت‌بدنی، به شکل مؤثرتری به بازار تقاضا متصل شوند و نیازهای کشور نیز را بهتر شناسایی نمایند. همچنین این روش جدیدی هم که پژوهشگاه تربیت‌بدنی، انجام داده و پژوهش‌های مرتبط با نیازهای استانی را موردحمایت قرار می‌دهد، جالب و قابل‌توجه است.

سپس دکتر کاشی گفت: پژوهشگاه تربیت‌بدنی مذاکرات را انجام می‌دهد و قصد اجرای طرح‌های پژوهشی با مشارکت دانشکده‌ها و کل خانواده علوم ورزشی را دارد و تلاش در تنظیم برنامه‌ها به نحوی است که بتوان از تمام ظرفیت کشور استفاده کرد. پروژه ۳۱ طرح استانی، نیز به این صورت است که هریک از استان‌ها با محوریت یک دانشگاه معین، یک کار پژوهشی مشخص را بتوانند انجام دهند؛ بنابراین، در ابتدا از دانشکده‌ها می‌خواهیم بر اساس مذاکراتی که با دستگاه‌های اجرایی دارند، اولویت‌های پژوهشی را تعیین کنند، بعد از شناسایی، اولویت‌ها به پژوهشگاه اعلام و پس از تأیید این اولویت‌ها، آنها به‌صورت فراخوان اعلام می‌شوند. مرکز جذب پروپوزال‌ها، خود دانشکده‌ها می‌باشند که پس از بررسی توسط دانشکده‌ها، اختیار تصمیم‌گیری راجع به کیفیت نیز با خود آنها است.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه افزود: ویژگی طرح‌ها باید موردنیاز سازمان‌ها باشند، منجر به اختراع شوند، نوع خروجی مورداستفاده برای جامعه، باید در آن طرح، مشخص باشد، برای رفع نیاز استان‌ها برنامه‌ریزی شوند، موضوعات آنها می‌تواند کلان، ملی و کاربردی باشند، موضوعات بنیادی در اولویت این طرح‌ها نیست، مشارکت سازمان‌ها باید به‌طور حتم وجود داشته باشد. همچنین، حداقل ۵۰ درصد بودجه موردنیاز، توسط پژوهشگاه پرداخت می‌شود. دانشکده‌ها نیز می‌توانند به‌جای هزینه نقدی، از دانشجوهای خود و یا اعضای هیأت علمی در انجام یک طرح استفاده نمایند و امیدواریم که بتوان تا 3 سال آینده، 100 طرح را به‌صورت هدفمند به اجرا رساند.

در ادامه، دکتر نازنین راسخ در خصوص تحلیل روند طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه تربیت‌بدنی در طی 10 سال اخیر، اظهار کرد: این تحلیل روند، بر مبنای 3 محور می‌باشد که شامل بررسی طرح پژوهشی بر مبنای جذب اعتبار است که در سال 1390، کل طرح‌های موجود 27 طرح بوده که متکی بر اعتبار داخلی بوده و در سال 1399، 31 طرح داشته‌ایم که ۲۶ طرح بااعتبار بیرونی و 5 طرح بااعتبار درونی بوده است و نشان‌دهنده ارتباط تخصصی‌تر با جامعه هدف هست. ازنقطه‌نظر تعامل با سازمان‌های بیرونی، با بسیاری از سازمان‌ها در حال رایزنی هستیم که بتوانیم طرح‌های کاربردی و نیاز محور را اجرا نماییم. محور بعدی بررسی طرح‌های برون‌سازمانی است که در سال 1399، 32 طرح وجود دارد که ۱9 طرح با سازمان‌های دولتی و ۱3 طرح نیز با سازمان‌های خصوصی در حال انجام است.

پس از پایان صحبت‌های مذکور، سایر حاضران ضمن بیان پیشنهادات خود، در ارتباط با فعالیت‌ها و اقداماتی که تاکنون در خصوص این طرح در دانشگاه خود انجام‌شده است، توضیحات مربوطه را ارائه کردند. همچنین سؤالاتی نیز توسط برخی افراد، مطرح شد که توسط دکتر شریف نژاد و دکتر کاشی، پاسخ داده شد.

شایان‌ذکر است، طی فراخوانی که توسط معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه تربیت‌بدنی در هفته پایانی آذرماه 1399 (هم‌زمان با هفته پژوهش)، اعلام و اطلاع‌رسانی شد، هریک از دانشگاه‌ها جهت همکاری و مشارکت در پروژه اجرای 31 طرح پژوهشی در 31 استان ایران، به مدت یک ماه فرصت داشتند تا علاقه‌مندی و آمادگی خود را اعلام نمایند. هم‌اکنون نیز با مشارکت دانشکده‌ها و گروه‌های علوم ورزشی دانشگاه‌ها، فرآیند اجرای این طرح‌های پژوهشی کاربردی و نیاز محور در استان‌های مختلف کشور، در دست انجام است.
 

کلید واژه ها: توسعه پژوهش‌های استانی اجرای ۳۱ طرح پژوهشی کاربردی رفع نیازهای پژوهشی حوزه ورزش


نظر شما :