وزیر علوم تاکید کرد:

خاستگاه تحول در روابط عمومی، مراکز علمی است

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۹ کد : ۷۵۶ سایر اخبار اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۹۵۴
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ضرورت تحول در روابط عمومی گفت: اگر قرار باشد تحولی در حوزه روابط عمومی ایجاد شود، باید آن را در مراکز علمی جستجو کنیم. اگر تجربه و تخصص کنار هم باشند و از پژوهش‌های مراکز علمی بهره گیرند، قطعاً تحول و پیشرفت در روابط عمومی رقم خواهد خورد.
خاستگاه تحول در روابط عمومی، مراکز علمی است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی، در نشست مدیران روابط‌عمومی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور که صبح امروز (یکشنبه) به صورت مجازی و با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: روابط‌عمومی گوش و زبان دستگاه است. هم می‌شنود و هم بیان می‌کند. در واقع این گوش و زبان، شنیدن و بیان کردن، از دو طرف بین دستگاه و عامه جامعه و بالعکس می‌تواند باشد. بنابراین در یک دستگاه و سازمان به جایگاه روابط عمومی به‌عنوان گوش و زبان دستگاه باید توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه چقدر در حوزه روابط عمومی آموزش عالی ظرفیت ایجاد کردیم و چقدر از ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم، گفت: روابط‌عمومی‌ها در ایران، دیر به روابط‌عمومی واقعی تبدیل شدند. بیشتر واحد تبلیغات بودند و شکل‌گیری روابط‌عمومی بسیار سخت و دیر اتفاق افتاده است؛ اما امروز باید به دور از فضای سنتی گذشته، با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین، کارآمدی وتاثیرگذاری خود را اثبات کنند.

وزیر علوم ادامه داد: سلایق مدیریتی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نباید در جایگاه روابط‌عمومی اثرگذار باشد. همچنان در حوزه روابط‌عمومی نیاز به تحول داریم بر اساس آنچه در دنیا اتفاق افتاده است و آنچه در کشور اتفاق افتاده است و مهم‌تر از آن، دانش و تجربه‌ای است که در این رابطه انباشته شده است.

وی با اشاره به انتظاراتی که از روابط عمومی دارد، گفت: روابط عمومی باید نقاط قوت دستگاه و سازمان متبوع خود را به بهترین نحو بیان کند.
وزیر علوم در ادامه اظهار داشت: اگر قرار است تحولی در روابط عمومی‌ها ایجاد شود؛ ۱. باید در مراکز علمی و دانشگاهی ما که علم و تخصص و دانش در آنجا است نشست‌های علمی این چنین را در سراسر کشور با محوریت تحول در روابط عمومی به برکت فضای مجازی برگزار کرد.

دکتر غلامی با اشاره به بخشی از سخنان دکتر عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: شبکه‌ای‌سازی روابط عمومی که آقای دکتر عاملی اشاره کردند، بسیار مهم، ضروری و مفید است. نشست‌های این‌چنینی اتصال این گره‌های ارتباطی به هم در بستر شبکه است. حتماً باید یک سازمان‌دهی منسجم داشته باشیم و آن را به اجرا نیز درآوریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: وبسایت هر دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز علمی یا فناوری، پنجره و تابلو معرفی آن مجموعه به بیرون است که باید محتوای آن توسط روابط عمومی و با حساسیت مورد پیگیری قرار بگیرد. غفلت از محتوای وبسایت به هر دلیلی، یک ابزار بزرگ و مهم را از دست دانشگاه خارج می‌کند.

دکتر غلامی در ادامه به واکاوی بحث مخاطب‌‌پژوهی در روابط عمومی پرداخت و گفت: آشنایی به زبان جامعه و مخاطب بسیار مهم است. باید آشنا باشیم که به چه زبانی با مخاطب بیرونی صحبت کنیم. باید هشیار باشیم که در اطراف خانواده آموزش عالی چه می‌گذرد و چگونه باید واکنش نشان دهیم؟ باید زبان مخاطبانمان را بلد باشیم و به همان زبان به آنها پاسخ دهیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مستمر برای کارکنان روابط عمومی موجب رشد و شکوفایی استعدادهای آنان خواهد شد. نوآروی، خلاقیت و توجه به فناوری‌های روز و آینده‌‌پژوهی و پیش‌بینی تحولات آینده نکاتی است که روابط عمومی‌ها باید مورد توجه قرار دهند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل کارگروه آینده‌پژوهی را که پیش از این به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ابلاغ کرده است، مورد تاکید قرار داد و همچنین از روابط‌عمومی‌ها خواست که در این راستا با بخش روابط بین‌الملل همکاری تنگاتنگ و نزدیکی داشته باشند.


نظر شما :