کاشی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد

چرخش سکان دستگاه‌های اجرایی به سمت پژوهش ورزش‌محور/ ستاره‌های علمی در تعامل با پژوهشگاه تربیت بدنی خوش درخشیدند

۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۰ کد : ۸۹۷ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۹۹۱
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به موفقیت این پژوهشگاه در برقراری ارتباط با دستگاه‌های اجرایی ورزش در ۵ سال اخیر، گفت: رویکرد دستگاه‌های اجرایی ورزش کشور به سمت پژوهش در حوزه ورزش تغییر کرده است.
چرخش سکان دستگاه‌های اجرایی به سمت پژوهش ورزش‌محور/ ستاره‌های علمی در تعامل با پژوهشگاه تربیت بدنی خوش درخشیدند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- زهره محمدی- ورزش عبارت است از یک فعالیت نهادینه شده که مستلزم کاربرد نیروی جسمانی شدید با استفاده از مهارت‌های جسمانی پیچیده به وسیله شرکت‌کنندگانی است که توسط عوامل درونی و بیرونی تحریک می‌شوند. از نظر سازمان بهداشت جهانی، تندرستی صرفاً نداشتن بیماری و ضعف نیست؛ بلکه منظور از آن سلامتی کامل جسمی، ذهنی، اجتماعی و روحی است. یکی از متمایزترین جنبه‌های حیات معنوی هر فرد شخصیت اوست. ورزش به عنوان یکی از مهمترین پدیده‌های انتقال فرهنگی در ساختار اجتماعی نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت اجتماعی و فرهنگی افراد جامعه ایفا می‌کند. به ویژه که این پدیده اجتماعی در تعلیم و تربیت جامعه، نفوذی عمیق و مستحکم داشته و جایگاه مهمی را در شکل‌گیری شخصیت و بروز استعدادهای فکری، روحی، اجتماعی و فرهنگی کودکان، نوجوانان و جوانان که مهم‌ترین اقشار آینده‌ساز هر جامعه‌ای به شمار می‌روند، دارد. تأثیرات مثبت ورزش ممکن است موقت یا دائمی بوده و ممکن است در مورد افراد جوان‌تر به این دلیل که فرآیند رشد و تکامل روانی و عاطفی آنان در حال تکوین است، بیش از افراد مسن صحت داشته باشد. مهم‌ترین جنبه این تاثیرات رشد شخصیت است. علاوه بر رشد شخصیت، ورزش به شکل مؤثری در تحول جنبه اجتماعی شخصیت یا صلاحیت و شایستگی اجتماعی فرد اثر داشته که حاصل آن ارتقاء سطح فرهنگی افراد جامعه می باشد.

در راستای ظرفیت‌سازی علمی، پژوهشی و پاسخگویی به نیازهای جامعه ورزش کشور، باید طرح‌های مختلفی تدوین و اجرا شوند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نهادسازی برای بخش‌های تحقیق و توسعه و هماهنگی آن با سازمان‌های اجرایی است. ارتباط و هماهنگی بین مراکز پژوهشی و مراکز اجرایی ورزش هر چه بیشتر باشد می‌توان به بهبود شرایط و ارتقاء فنی و کیفی ورزش با رویکرد علمی امیدوار بود. پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی که در سال ۱۳۷۷ با هدف علمی شدن ورزش و اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی تأسیس شد، در این سال‌ها با برگزاری همایش علمی و بین‌المللی با موضوعات و محورهای مورد نیاز جامعه ورزش، انتشار کتب و مجلات علمی پژوهشی و همچنین اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی، سهم بسزایی در توسعه علمی ورزش کشور و نیز ارتقاء ظرفیت‌ها داشته است. با توجه به گسترش ورزش در ابعاد مختلف همگانی، قهرمانی و حرفه ای و افزایش انتظار جامعه برای تحقق اهداف و مأموریت‌های سازمان‌ها و نهادهای ورزشی به ویژه کسب افتخار در میادین بین‌المللی ورزش و حاکمیت مدیریت علمی برای اداره سازمان‌های ورزشی و افزایش آگاهی در بین دست‌اندرکاران از نتایج و یافته های علمی در بخش ورزش، زمینه‌های مناسبی برای شکل‌‍گیری و استقرار نهادهای پژوهشی در مراکز اجرایی فراهم شده است. در این میان، پژوهشکده تربیت بدنی به عنوان تنها مرجع علمی ورزش کشور برای انجام وظایف و مأموریت‌های جدید و ایفای نقش سیاست‌گذاری و اتاق فکر ورزش کشور با ساختار گسترده‌تر و بر اساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پژوهشگاه تربیت بدنی ارتقاء یافت.

در راستای آشنایی با فعالیت‌های پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با علی کاشی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی این پژوهشگاه به گفت‌وگو پرداختیم.

آنچه در گفت‌وگوی ما با علی کاشی می‌خوانید:

* پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، بازیگر اصلی برآورده کننده نیازهای علمی و پژوهشی حوزه ورزش در کشور است

* جذب اعتبار طرح‌های پژوهشگاه از محل بودجه سازمان‌های سفارش دهنده به جای بودجه دولتی

* راه اندازی مرکز مشاوره ورزشی در پژوهشگاه از بزرگترین الگوهای ارائه خدمت فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی است

* ارزیابی شرایط جسمانی و روان شناختی افراد و ارائه برنامه تمرینی مناسب یکی از انواع اهداف مرکز تخصصی مشاوره ورزشی

پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، بازیگر اصلی برآورده کننده نیازهای علمی و پژوهشی حوزه ورزش در کشور است

آنا: در مورد عملکرد پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیحاتی بفرمایید.

کاشی: پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به عنوان متولی حوزه پژوهش در ورزش کشور در چند سال اخیر تلاش کرده تا نقش اصلی خود را ایفا کرده و بازیگر اصلی برآورده کننده نیازهای علمی و پژوهشی حوزه ورزش در کشور باشد. این پژوهشگاه از بدو تأسیس تاکنون مخاطبان بیرونی و دستگاه‌های مرتبطی که نیازمند خدمات این سازمان هستند را افزایش داده و با جذب سفارش طرح‌های پژوهشی از این سازمان‌ها، پژوهش‌هایی نیازمحور و مبتنی بر درخواست سازمان‌های اجرایی را در دستور کار قرار داده است. متأسفانه در سال‌های گذشته، این سازمان‌ها تکیه‌ای بر ظرفیت‌های این نهاد علمی نداشته و بزرگترین وظیفه پژوهشگاه را به چالش می‌کشیدند.

لذا با گذشت بیش از ۲۰ سال از فعالیت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، مسئولان، اعضای هیئت علمی و کارمندان این سازمان همواره در تلاش بوده‌اند تا با برقراری ارتباط با دستگاه‌های دولتی و خصوصی حوزه ورزش به تلفیق علم و عمل کمک کرده و میزان اثربخشی خویش را در این زمینه افزایش دهند. بر همین اساس و با این چشم‌انداز در چند سال اخیر تلاش مضاعف نسبت به افزایش تعداد مخاطبان بیرونی و دستگاه‌های مرتبط با خدمات این سازمان انجام شده و با جذب سفارش طرح‌های پژوهشی از این سازمان‌ها، پژوهش‌هایی نیاز محور و مبتنی بر درخواست این مخاطبان تهیه و تدوین شده است.

چنانچه سازمانی برای رفع نیاز پژوهشی خود اقدام به نیازسنجی، سفارش پروژه و صرف هزینه کند، احتمال استفاده و اتکاء به نتایج پژوهش‌ها بیشتر خواهد شد

جذب اعتبار طرح‌های پژوهشگاه از محل بودجه سازمان‌های سفارش دهنده به جای بودجه دولتی
آنا: چه تغییراتی در رویکرد مسئولان این پژوهشگاه را از دلایل رشد و موفقیت آن می‌دانید؟

کاشی: پس از گذشت چندین سال و تلاش اعضای هیئت علمی و سایر کارکنان پژوهشگاه، خوشبختانه این پژوهشگاه تغییرات بسیار چشمگیری داشته که مرهون چندین دهه تلاش و فعالیت همه اساتید دلسوز علوم ورزشی کشور، مسئولانی توانمند و نیروهایی با انگیزه است.

نمودار زیر بطور کامل روند فعالیت این پژوهشگاه در سال‌های اخیر را نمایان می‌کند. بطوریکه روند جذب اعتبار طرح‌های پژوهشگاه تغییر کرده و بجای استفاده از بودجه دولتی (ستون‌های آبی‌رنگ) برای اجرای این طرح‌ها، با استفاده از بودجه سازمان‌های سفارش‌دهنده (ستون‌های قرمزرنگ) طرح‌های پژوهشی اجرا شده‌اند. اهمیت این موضوع اینجا روشن می‌شود که در گذشته این نقد وجود داشت که طرح‌های پژوهشی در مؤسسات پژوهشی بدون توجه به نیازهای جامعه انجام می‌شود و برای سازمان‌های مربوطه قابل استفاده نیست. حال تصور می‌شود چنانچه سازمانی برای رفع نیاز پژوهشی اقدام به نیازسنجی، سفارش پروژه و صرف هزینه کند، احتمال استفاده و اتکاء به نتایج پژوهش‌ها بیشتر خواهد شد.

تحلیل اطلاعات طرح های پژوهشی در این پژوهشگاه نشان می دهد آمار تعداد طرح‌های سفارش محور سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به‌اندازه ۱۸ سال گذشته پژوهشگاه بوده و روند تغییر آن را به‌ خوبی نشان می‌دهد. بر اساس اطلاعات ارائه‌ شده در نمودار زیر بطور مشخص، در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ عددی بسیار بالاتر از ۸ سال قبل آن، بودجه‌های پژوهشی در طرح‌های سفارش محور جذب‌شده و روند تغییرات چند سال اخیر به‌ وضوح مشخص می‌شود.


 

علاوه بر میزان جذب اعتبار که در نمودار فوق مشخص است، شکل زیر نشان دهنده تعامل پژوهشگاه با دستگاه‌های اجرایی حوزه ورزش کشور است که از مهمترین آنها وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، فدراسیون‌های مختلف ورزشی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور و بیش از ۲۰ دستگاه اجرایی دیگر در حوزه ورزش اشاره کرد که برای رفع نیازهای علمی و پژوهشی خویش، اقدام به تعامل با پژوهشگاه کرده‌اند.

 

 

پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی افتخار دارد که در برنامه‌های علمی و پژوهشی خویش توانسته از همکاری با بیش از ۵۰۰ عضو هیئت علمی این رشته در ۵۶ دانشگاه بزرگ کشور بهره برده و این موفقیت‌ها را مرهون تعامل این اشخاص با پژوهشگاه می‌دانیم. بنابراین موفقیت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی نتیجه استفاده از برنامه‌ریزی بلندمدت توسط نیروی متخصص و متعهد است.

راه‌اندازی مرکز مشاوره ورزشی در پژوهشگاه از بزرگترین الگوهای ارائه خدمت فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی است

 

موفقیت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی نتیجه استفاده از برنامه‌ریزی بلندمدت توسط نیروی متخصص و متعهد استآنا: مرکز تخصصی مشاوره ورزشی چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

آنا: مرکز تخصصی مشاوره ورزشی چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

کاشی: راه اندازی مرکز مشاوره ورزشی در پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی یکی از بزرگترین الگوهای ارائه خدمت فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی در جامعه است. این مرکز با مجوز سازمان نظام مشاوره و روانشناسی ورزشی به منظور ارائه خدمات کاهش و افزایش وزن، مشاوره تغذیه ورزشی، مشاوره استعدادیابی ورزشی، مشاوره ناهنجاری‌های قامتی و حرکات اصلاحی، ارائه خدمات فیزیولوژی ورزشی، ورزش سالمندی و ارزیابی تخصصی آمادگی بدنی ورزشکاران تحت نظر متخصصین علوم ورزشی با مجهزترین دستگاه‌های پیشرفته علوم ورزشی تأسیس شده است.

پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در نظر دارد با بهره گیری از اعضاء هیئت علمی توانمند و آزمایشگاه پیشرفته خویش و در راستای ارائه خدمت به جامعه اقدام به ارائه مشاوره ورزشی و تمرینی نماید. از مزایای راه اندازی مرکز مشاوره ورزشی می توان به ایفاء نقش پژوهشگاه برای توسعه هر چه بیشتر ورزش و آگاهی افراد مختلف جامعه اشاره کرد.

ارائه این گونه خدمات می‌تواند به توسعه و استحکام جایگاه و اهمیت پژوهشگاه به عنوان یک مرکز پژوهشی به روز با خدمات قابل دسترس کمک کننده بوده و این الگو در سطح کشور با کسب مجوزهای لازم توسعه پیدا کند. همچنین ارتباط مستقیم اعضای هیئت علمی با اقشار مختلف جامعه این فرصت را بوجود می آورد که بتوان به شکل کاربردی از نتایج پژوهش‌ها استفاده کرد و ایده‌های پژوهشی جدید که متناسب با نیازی‌های واقعی جامعه ایرانی است را تعریف و تبیین کنیم. علاوه بر موارد فوق، ارائه خدمات مشاوره‌ای را هم می‌توان از منظر درآمدزایی برای پژوهشگاه حائز اهمیت دانسته و در راستای دستیابی به منابع مالی جدید، پتانسیل‌های بالقوه را بالفعل کرد.

ارزیابی شرایط جسمانی و روان شناختی افراد و ارائه برنامه تمرینی مناسب یکی از انواع اهداف مرکز تخصصی مشاوره ورزشی
آنا: مرکز تخصصی مشاوره ورزشی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

کاشی: مرکز تخصصی مشاوره ورزشی در راستای خدمت به جامعه ورزشی کشور و عموم افراد جامعه، اهداف بسیار خوبی را دنبال می‌کند که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

ارزیابی شرایط جسمانی و روان شناختی افراد و ارائه برنامه تمرینی مناسب، ارائه برنامه تمرینی و تغذیه‌ای در راستای کسب وزن مطلوب، ارائه مشاوره علمی و تخصصی در رابطه با فعالیت جسمانی و ورزش دلخواه، ارائه برنامه تمرینی بازتوانی ورزشی مناسب به دنبال آسیب‌های ورزشی، شناسایی رفع و اصلاح ناهنجاری‌های عملکردی بدن و ارائه برنامه تمرینی مناسب آن.

همچنین شناسایی ناهنجاری‌های مرتبط با کف پا و ارائه برنامه تمرینی و کفی مناسب، ارزیابی مؤلفه‌های بیومکانیکی مرتبط با حرکت، گام‌برداری و کنترل پاسچر در گروه‌های سنی مختلف، ارائه برنامه تمرینی قبل و بعد از بارداری و نیز ارائه برنامه تمرینی مناسب افراد با کم توانی جسمانی- حرکتی، ارزیابی مولفه های مرتبط با گامبرداری و کنترل پاسچر و ارائه برنامه تمرینی، طراحی برنامه تمرینی برای ورزشکاران حرفه‌ای، ارزیابی رشد حرکتی و مهارت های حرکتی بنیادی کودکان سالم و ارائه برنامه تمرینی جهت بهبود و ارتقای وضعیت موجود و نیز ارزیابی رشد حرکتی و مهارت های حرکتی بنیادی کودکان دارای اختلالات مختلف و ارائه برنامه تمرینی جهت بهبود و ارتقای وضعیت موجود، ارزیابی رشد و عملکرد حرکتی در بزرگسالان و سالمندان و ارائه برنامه تمرینی جهت بهبود و ارتقای وضعیت موجود، ارزیابی روان شناختی گروه های سنی مختلف و ارائه برنامه روان شناختی جهت بهبود و ارتقای وضعیت موجود،ارزیابی و بهبود مهارت های روان شناختی در ورزشکاران با سطوح مختلف مهارتی و استعدادیابی افراد برای رشته های ورزشی مختلف است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها: دکتر علی کاشی عملکرد پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی معاون پژوهشی


نظر شما :