با ضریب تأثیر ۱۱.۱۷۶ و بهترین چارک (Q۱)

چاپ مقاله پژوهشی عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در مجله معتبر خارجی

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۴ کد : ۹۴۶ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۳۱۸
مقاله پژوهشی «عضو هیأت علمی گروه فیزیولوژی ورزشی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی» در یکی از مجلات معتبر بین‌المللی با نمایه JCR به چاپ رسید.
چاپ مقاله پژوهشی عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در مجله معتبر خارجی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی، مقاله مروری نظام‌مند و فراتحلیلی دکتر هادی روحانی «دانشیار گروه فیزیولوژی ورزشی پژوهشگاه و همکاران» با عنوان «مقایسه تأثیر تمرینات ورزشی به همراه مداخلات تغذیه‌ای با مداخلات تغذیه‌ای به‌ تنهایی بر مقاومت انسولینی و تنظیم گلوکز در افراد دارای اضافه‌ وزن و چاق» به زبان انگلیسی در مجله: Critical Reviews in Food Science and Nutrition چاپ و منتشر شد. مجله مذکور در پایگاه JCR با ضریب تأثیر 11.176 و بهترین چارک (Q1) نمایه شده است.

دکتر روحانی در تشریح موضوع این مقاله اظهار کرد: این تحقیق با بررسی نظام‌مند و فراتحلیلی نتایج 50 مقاله منتشر شده در زمینه تأثیر تمرینات ورزشی و مداخلات تغذیه‌ای بر مقاومت انسولینی و مقادیر گلوکز، انجام‌ شده است که در مجموع 2864 آزمودنی را مورد مطالعه قرار داده بودند. جمع‌بندی نتایج این مطالعات نشان داد که وقتی کنترل رژیم غذایی با تمرینات ورزشی منظم همراه می‌شود، نسبت به زمانی که فقط کنترل رژیم غذایی بدون تمرین توسط افراد استفاده می‌شود، مقاومت انسولین و مقادیر قند خون را به‌طور قابل‌ توجهی بیشتر کاهش می‌دهد.

بر این اساس، پیشنهاد شده است که افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند، برای پیشگیری بهتر در مقابل دیابت و یا کنترل دیابت، در کنار کنترل رژیم غذایی توصیه اَکید می‌شود که تمرینات ورزشی منظم به‌ویژه تمرینات هوازی مانند: دویدن، پیاده‌روی، شنا و نظیر این نوع ورزش‌ها را نیز انجام دهند.

شایان ذکر است، این مقاله با همکاری دکتر موسی خلفی، دکتر کریم آزالی علمداری، محمدحسین سخایی و دکتر مایکل سیموندز از «دانشگاه ناتینگهام انگلستان» نگارش شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت مطالعه بیشتر اینجا را کلیک کرده و یا به سایت نشریه به آدرس لینک زیر مراجعه نمایند.

https://doi.org/10.1080/10408398.2022.2064424

کلید واژه ها: مقاله پژوهشی دکتر هادی روحانی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی فیزیولوژی ورزشی تغذیه ورزشی ورزش و چاقی کاهش وزن و ورزش تغذیه لاغری نشریه علمی ورزشی


نظر شما :